جلسه تعاملی با بسیج مهندسین عمران و معماری با موضوع معماری و شهرسازی اسلامی

استان زنجان
کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برگزار نمود؛

جلسه تعاملی با بسیج مهندسین عمران و معماری با موضوع معماری و شهرسازی اسلامی

ساشورپور: معماری نمودی از زندگی خود انسان ها است، این نمود درونی انسان ها است که طراحی کلی یک شهر را نمایان می سازد

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج استان زنجان، کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برگزار نمود؛

 

جلسه تعاملی با بسیج مهندسین عمران و معماری با موضوع معماری و شهرسازی اسلامی

 

این جلسه مورخ ۹ خردادماه ۱۴۰۲ در اتاق جلسات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با حضور مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، اعضای کارگروه معماری و شهرسازی بسیج مهندسین عمران و معماری استان زنجان و تنی چند از اساتید بسیجی معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برگزار گردید.

در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید، برزگر مسئول بسیج مهندسین عمران و معماری استان ضمن تبریک پیشاپیش ولادت امام رضا (ع) هدف از تشکیل این جلسه را استفاده از ظرفیت اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی برای یاری رسانی به کارگروه معماری و شهرسازی بسیج مهندسین در خصوص موضوع معماری و شهرسازی اسلامی عنوان نمود. برزگر در پایان سخنان خود اشاره ای به موضوعات مطرح شده در جلسات قبل کارگروه نمود از جمله رعایت حریم خصوصی در طراحی، بحث شهر خلاق، المان های شهری و...

در ادامه خانم رستمخانی بر لزوم تاسیس رشته معماری اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید نمود.

همچنین مریم اجلی از اساتید رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی به ضرورت برگزاری دوره های تخصصی که اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه ساخت و ساز بتوانند در آن ها شرکت نمایند اشاره نمود.

سپس سایر اساتید حاضر نیز در خصوص برگزاری این دوره های تخصصی تاکید داشتند.

در ادامه علی صادقی از اساتید دانشگاه اشاره ای به برگزاری بازدید از شهرهایی که معماری آن ها مربوط به دوره های پر رنگ تاریخ می باشد (مثل کاشان) برای دانشجویان نمود و تاکید داشت که این چنین بازدیدها می توانند برای دانشجویان بسیار مفید باشند. وی افزود: اگر تجدد گرایی از طراحی در معماری کاسته شود می تواند مفید واقع شود. وی به بازآفرینی سیمای شهری اشاره نمود که کارگروهی نیز در شهرداری بدین منظور تشکیل شده و افزود: این کارگروه به طور رسمی فعالیت خود را از ۱ خردادماه آغاز نموده و دیگر هیچ پروانه ساختی بدون بررسی نمای ساختمان صادر نخواهد شد. صادقی در پایان سخنان خود اظهار داشت که اگر دوره های آشنایی با نمای ایرانی اسلامی به صورت رایگان برای فعالان حوزه ساختمان برگزار شود نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

سپس علی شکوهی از اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص بحث به کار بستن معماری اسلامی در ساختمان ها، به عدالت اشاره نمود که از پایه های دین اسلام است و در این راستا به عنوان مثال یکسان بودن ظاهر ساختمان پایین شهر و بالای شهر را عنوان نمود. وی افزود: در زمینه برگزاری دوره های تخصصی، بایستی سرفصل ها مشخص گردد و به سازمان نظام مهندسی نیز ارسال گردد، اما بحث مهمتر از آن که بر عهده نظام مهندسی ساختمان است اجرای این آموزه هاست، که در واقع بایستی راهکاری عملی در این خصوص ارائه گردد.

در ادامه این جلسه امیر فهیم دبیر  کارگروه معماری و شهرسازی بسیج مهندسین عمران و معماری از بانیان جلسه و اساتید دانشگاه که در جلسه حضور داشتند تشکر و قدردانی نموده و به حضور دکتر شکیب در زنجان طی ماه آینده اشاره نمود که می توان از وی درخواست شرکت در جلسات کارگروه را داشت.

سپس سایر اعضای کارگروه از اساتید دانشگاه درخواست همفکری در خصوص المان های بی هویت و نامتناسب به لحاظ مقیاس و مفهوم در سطح شهر داشتند.

سپس قاسم لو از اداره میراث فرهنگی زنجان اشاره ای به طراحی نامناسب یکی از میدان های شهر داشت که به لحاظ ابعاد مقیاس رعایت نشده بود، که این امر بعدها اصلاح گردید. وی اظهار داشت که در طراحی المان های شهری بایستی از تخصص بیشتری استفاده شود و بر اجرای آن ها نیز نظارت دقیقی صورت گیرد.

در ادامه مهدی سالک احمدی دو نکته مهم را در خصوص شرایط فعلی بیان نمود و اظهار داشت: نکته اول: کمرنگ بودن حضور دانشگاهیان در حوزه های تخصصی شهرسازی است که موجب این چنین اتفاقاتی خواهد شد، و نکته دوم: در بعد فرهنگی که از ابعاد پدافند غیرعامل محسوب می شود، معماری و شهرسازی یکی از شاخه های بسیار مهم است، که بدین منظور راه اندازی کمیسیون تخصصی معماری و شهرسازی با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گامی مورد نیاز است.

 

 جهاد

 

در پایان این جلسه مهدی ساشورپور از اساتید معماری و شهرسازی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه ضمن تشکر از سخنان و نکات ارائه شده توسط حاضرین، به جمع بندی جلسه پرداخت و اظهار داشت: در سال های گذشته طی تحقیقاتی که با دانشجویان انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در هر دوره ای از تاریخ که فیلسوفان بزرگی وجود داشتند معماری نیز در آن دوره در اوج بوده است. در حال حاضر حلقه مفقود معماری ، توجه به انسان به عنوان کاربر و متقاضی است. در آینده هوش مصنوعی می تواند به راحتی طراحی را در معماری انجام دهد، اما تفاوت هوش مصنوعی و انسان این است که یک معمار می تواند تمامی جوانب زندگی متقاضی را در نظر بگیرد و بهترین طراحی را با توجه به روحیات و شخصیت انسانی برای او انجام دهد که این از هوش مصنوعی بر نمی آید.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: کارگروه معماری و شهرسازی نه تنها بایستی به بحث نما بپردازد، بلکه باید به پلان هم بپردازد، اگر پلان و فضای زندگی با محوریت خانواده خوب طراحی شود به دنبال آن خواهیم دید که نمای خوب طراحی خواهد شد، بایستی مفهومی تر به این موضوع بپردازیم.

ساشورپور اظهار داشت: معماری نمودی از زندگی خود انسان ها است، این نمود درونی انسان ها است که طراحی کلی یک شهر را نمایان می سازد، و طراحی یک شهر نیز بایستی مفاهیم بالای انسانی را القا نماید، زیرا شهر جایگاهی برای متعالی شدن انسان ها است. و همانطور که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بدان اشاره نموده اند توجه به سبک زندگی بایستی در الویت باشد.

در ادامه اشاره داشت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان موضوع دانشکده مهارتی و کارآفرینی اجرائ شده است که هدف آن افزایش مهارت های دانشجویان می باشد.

وی به عنوان نتایج جلسه اظهار داشت:

- با توجه به تاسیس مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری دوره های معماری ایرانی اسلامی لین مرکز می تواند متولی امر باشد،

- برای برگزاری دوره های تخصصی و مهارتی ویژه دانشجویان زیرساخت های لازم مهیا و اساتید توانمند در  دانشگاه آزاد حضور دارند و آمادگی کافی برای برگزاری دوره های پیشنهادی از سوی اعضای کارگروه را داریم

- بهترین بازو برای اجرای تصمیمات در خصوص معماری ایرانی اسلامی سازمان نظام مهندسی ساختمان است و نیاز به تعامل حداکثری با حوزه دانشگاه دارد

 

در پایان جلسه، اساتید و حاضرین پس از ترک محل جلسه به مزار شهدای واقع در دانشگاه آزاد رفته و فاتحه ای نثار روح شهدا نمودند.

انتهای پیام/

جهاد

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.