اردوی پیشرفت علمی - سد مخزنی بلوبین شهرستان ایجرود

استان زنجان
کانون بسیج اساتید دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان برگزار نمود؛

اردوی پیشرفت علمی - سد مخزنی بلوبین شهرستان ایجرود

این سد مخزنی در حال حاضر فعال و در حال تکمیل مراحل احداث می باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج استان زنجان، کانون بسیج اساتید دانشگاه علمی کاربردی زنجان برگزار نمود؛

 

اردوی راهیان پیشرفت علمی سد مخزنی بلوبین شهرستان ایجرود

 

در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ اردوی پیشرفت علمی به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی و با همکاری بسیج عمران و معماری استان از سد مخزنی در حال احداث و فعال بلوبین واقع در شهرستان ایجرود برگزار گردید.

در ابتدا مهندس محمدی از مدیران اجرایی عمرانی سد ضمن خوشامدگویی و تشکر از دست‌اندرکاران این اردو که در راستای شناساندن ظرفیت های داخلی مهندسین ایرانی برای اساتید و مهندسین و بالابردن روحیه خدمتگزاری متولیان سازندگی و بالابردن غرور ملی میگردد پرداخته و به توضیحات تخصصی جامع و کامل از سد به شرح ذیل پرداختند :

۱- کارفرما : شرکت آب منطقه ای استان زنجان

۲- مشاور: مهندسین مشاور ارکان رهاب 

۳- پیمانکار سد و تاسیسات جانبی:شرکت زنگان پرشیا

به گزارش ایشان، مطالعات سد مخزنی بلوبین در سال 86، عملیات اجرایی آن در سال 89 و اجرای بدنه در سال 93 با مبلغ قرارداد 1160 میلیارد ریال آغاز شد.

این گزارش حاکی است، سد مخزنی بلوبین از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که 47 متر از بستر رودخانه و 73.5 متر از پی ارتفاع دارد و طول تاج آن 295 متر است.

حجم این سد مخزنی 29.7 میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی آن 17.54 میلیون مترمکعب است. این سد قابلیت تامین 3.5 میلیون مترمکعب آب شرب، 6.1 میلیون مترمکعب آب بخش صنعتی، 1.64 میلیون مترمکعب حقابه اراضی پایاب سد و 6.3 میلیون مترمکعب آب محیط زیست را دارد.

بنا بر این گزارش، پیشرفت فیزیکی این سد 62.5 درصد است. برای ساخت این سد تا پایان سال گذشته 1103 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و امسال نیز 121 میلیارد ریال برای این طرح ابلاغ شده است. اعتبار لازم برای نهایی شدن سد مخزنی بلوبین 1393 میلیارد ریال و مطالبات آن 185 میلیارد ریال برآورد شده است.

طرح آبرسانی از سد مخزنی بلوبین با هدف تامین آب شرب شهرهای زرین آباد(ایجرود)، حلب و 92 روستای مسیر به میزان 3.5 میلیون مترمکعب در سال و امکان تامین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان 6.1 میلیون مترمکعب در سال احداث می‌شود.

خطوط انتقال شاخه زرین آباد به طول 23 کیلومتر(با جنس فولادی) و قطر 400 میلی مترو شاخه حلب 13.2 کیلومتر(با جنس لوله پلی اتیلن) و قطر 200 و 315 میلی‌متر است؛ حداکثر ظرفیت انتقال این خطوط 167 لیتر آب در ثانیه بوده و سالانه ظرفیت انتقال 5 میلیون مترمکعب آب را دارد.

بر اساس این گزارش، استملاک اراضی مورد نیاز برای این طرح 29.6 هکتار است. اعتبار ابلاغی برای سال جاری 69.6 میلیارد ریال و برای تکمیل طرح به 1333 میلیارد ریال دیگر نیاز است.

در ادامه پرسش و پاسخی میان اساتید و مسئولین سد به وجود آمد و در پایان از پروژه بازدید میدانی شد.

انتهای پیام/  

 

جهاد

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.