اردوی راهیان پیشرفت بسیج اساتید استان زنجان از معدن سرب و روی انگوران

استان زنجان
دفتر مرکزی بسیج اساتید استان زنجان برگزار نمود؛

اردوی راهیان پیشرفت بسیج اساتید استان زنجان از معدن سرب و روی انگوران

معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماهنشان و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر زنجان  واقع شده‌است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج استان زنجان، دفتر مرکزی بسیج اساتید استان زنجان برگزار نمود؛

 

اردوی راهیان پیشرفت بسیج اساتید از معدن سرب و روی انگوران

 

این بازدید در روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ با حضور اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و دانشگاه زنجان، جانشین و معاونین فرهنگی، فن آوری و تعلیم و تربیت دفتر بسیج اساتید استان با همراهی مسئول بسیج مهندسین عمران استان برگزار گردید. 

در ابتدا مدیران فنی معدن به تشریح کلی معدن به شرح ذیل پرداختند و در ادامه اساتید با بیان سوالات خود پرداختند؛ 

 معدن انگوران از دو معدن ۱- معدن روباز ۲- معدن تونلی تشکیل شده.

معدن روباز با ارتفاع ۱۷۰ متر حفاری و معدن تونلی به طول ۷ کیلومتر حفاری شده است. 

معدن سرب و روی انگوران و کارخانه تولید سرب وروی انگوران بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب و روی ایران و بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاور میانه است و اولین معدن گردشگری ایران است .مالک معدن سرب و روی انگوران خانواده بهادري ميباشد و بهره بردار آن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و کارخانه تولید سرب و روی دندی شرکت کالسیمین است. درحال حاضر معدن انگوران مواد معدنی ۲۲۰ شرکت در کشور و چند کشور خارجی را تامین می نماید و بخش قسمت حفاری تونلی خود را به قرارگاه خاتم سپرده است که فقط در بخش تونل خود تعداد ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم از اهالی بومی شهرستان اشتغالزایی شده است.

معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماهنشان و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر زنجان  واقع شده‌است. این معـدن در موقعیت ۳۶درجه و ۳۷ دقیقه شمالی و ۴۷ درجه و ۲۴ دقیقه شرقی واقع است. نزدیکترین روستا به معدن روستای قلعه جوق با جمعیت ۲۰۰ نفر و نزدیکترین شهر به آن دندی با جمعیت پنج هزار نفر می‌باشد. راه اصلی دسترسی (زنجان، دندی، معدن) دارای مسافتی در حدود ۱۲۰ کیلومتر است. اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و همچنین بین فصول سرد و گرم در محل معدن زیاد است. تعداد شاغلین مجتمع معدنی انگوران به‌طور متوسط ۵۰۰ نفر می‌باشد. میزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهار میلیون تن روی با عیار بالا است. با احتساب استخراج سالانه یک میلیون تن ماده معدنی عمر باقی‌مانده معدن انگوران ۱۲ سال دیگر تمام می‌شود. معدن "انگوران" ازنظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان است. کاربردهای فلز سرب: استاندارد وزن، ضرب سکه، مجسمه‌سازی، دیوارهای ضد آب و آستری سازی، زیور آلات، لنگرسازی و مهرسازی و نیز در قرن بیستم، با ظهور خود رو، مواد شیمیایی و صنایع ماشینی، کاربرد سرب به عنوان افزودنی نرم‌کننده سوخت، آلیاژهای بلبرینگ و لوله کشی، باتری‌های ذخیره‌کننده و ابزارهای شیمیایی گسترش فراوان یافت. کاربردهای مدرن این عنصر شامل اسلحه سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نیروگاه‌های اتمی می‌باشد. فلز روی پس از مس و آلومینیوم از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد روی، بیشتر گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است.

لازم به ذکر است ۴۵در صد از اساتید شرکت کننده غیر عضو بودند. 

انتهای پیام/  

جهاد

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.