پنجمین جلسه کارگروه تحقق شعار سال

استان زنجان
دفتر مرکزی بسیج اساتید استان زنجان برگزار نمود؛

پنجمین جلسه کارگروه تحقق شعار سال

محمد مهدی رضوانی فر رئیس دیوان عالی محاسبات استان زنجان: در حال حاضر ما در دیوان محاسبات، درگیر محاسبات تفریق بودجه استان زنجان هستیم که به زودی آماده می شود، تا نتایج را به مراجع تصمیم گیرنده تحویل دهیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج استان زنجان، دفتر مرکزی بسیج اساتید استان زنجان با همکاری معاونت علمی پژوهشی سپاه استان و بسیج مهندسین صنعت و مهندسین عمران برگزار نمود؛

 

پنجمین نشست تخصصی کارگروه تحقق شعار سال 

 

این نشست در تاریخ ۸ خردادماه با حضور بسیج مهندسین صنعت استان، بسیج مهندسین عمران و معماری استان، معاون علمی پژوهشی سپاه استان، جانشین سازمان بسیج اساتید استان و مسئول هیئت اندیشه ورز بسیج اساتید استان زنجان و رئیس دیوان محاسبات استان زنجان برگزار گردید. 

جلسه بعد از قرائت قرآن و هم خوانی کردن سرود ملی ایران توسط اعضا جلسه، شروع شد.

در ابتدای جلسه شفائی مسئول کارگروه، ضمن خوش آمد گویی به حاضرین و تشکر از جانشین سازمان بسیج اساتید برای دعوت از رئیس دیوان محاسبات استان زنجان و یکی از اساتید رشته اقتصاد، خلاصه ای از جلسات قبلی این کارگروه را برای مهمانان جدید بیان نمود و در این راستا افزود: یکی از وظایف بسیج همت و کوشش برای تحقق آرمان های انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری است، وقتی رهبری رهنمودی را می دهد بسیج برخورد موظف می داند که تا جای توان در اجرای آن بکوشد. امسال هم شعار سال رشد تولید و مهار تورم است، بحث تولید را بسیج مهندسین صنعت و معدن چند سال است پیگیری می‌کند و به توفیقاتی رسیدیم و یک کلینیک صنعت تشکیل شده است که مشکلات صنایع متوقف شده یا نیمه متوقف شده را بررسی می کنند و تا حد توان سعی کردیم تا مشکلات رفع شود، امسال نیز باید بکوشیم مشکلات شرکت های جدید تاسیس را پیگیری کنیم، و به شکلی موانع را برطرف کنیم که شرکت های دانش بنیان که متقاضی کار در استان هستند سریع تر فعالیت خود را شروع کنند. در حال حاضر، با اعضای حاضر این کارگروه که به نوعی فرا قشری است تشکیل شده است و هدف آن بررسی علت تورم در ایران است. در این زمینه بیشتر مباحث کلاسیک مطرح است مثل عرضه و تقاضا یا مثل کمبود نقدینگی یا کمبود بودجه دولت، ولی با بررسی ها دیدیم که عوامل پنهانی دیگری هم دخیل هستند که حتی در برخی مواقع وزن بیشتری از عوامل کلاسیک دارند. در این راستا چند مقاله در جلسات این کارگروه بررسی شد. در جلسات قبلی متوجه شدیم سه عامل جنگ نرم، فساد و مدیریت در تورم تاثیر دارد، حتی عدم انضباط بانک ها نیز تورم ساز است ولی نقش و وزن آن در تورم مشخص نشده است. هدف ما این است چراغی را در این زمینه روشن کنیم. 

 

در ادامه عباس قنبری مسئول هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج اساتید استان زنجان و از اساتید علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، اظهار نمود: این کارگروه برای تحقق شعار سال و فرمایشات رهبری تشکیل شده است، ما جمع شده ایم تا در یک فضای دانشگاهی، مواردی که مد نظر است و پیگیری های که لازم است را انجام دهیم و نهایتا خروجی این جلسه در مراجع و برای مدیران ارشد استان ارائه شود.

 

در ادامه جلسه سخنرانی حاج‌ آقا عالمی پخش گردید.

 

سپس محمدمهدی رضوانی فر رئیس دیوان عالی محاسبات استان زنجان ضمن تبریک هفته کرامت، در مقدمه سخنان خود اظهار نمود: خوشحالم از تشکیل این نوع جلسات، چون همه مشغول یک کار هستیم و دارای دغدغه هستیم، و می توانیم در این جمع ها دغدغه های خود را به اشتراک بگذاریم، یکی از مشکلات ما در استان یک سوی نگاه کردن به مشکلات است برای این که مسئله را بررسی کنیم و برای آن مسئله راه حل پیشنهاد دهیم یا بالاتر از این ها باید در ابتدا بررسی شود که آیا اصلا مسئله مطرحی مسئله است یا نه. 

رئیس دیوان محاسبات اداری استان زنجان در ادامه افزود: هنگامی که یک موضوع رسانه ای می شود یا اتفاقی برای کشور می افتد، بعد آن متوجه می شوند مسئله اصلی آن مسئله مطرح شده نیست و این پیوند خوردن کارگروه ها با هم خیلی خوب است که می تواند نهایتا به خروجی خوبی منجر شود. بسیاری از مشکلات ما مسئله مالی نیست، مثل مثال مرغی که بیان شد، ریچارد ریفیو معمار تحریم های کشور ما در تیم اقتصادی اوباما در کتابش (هنر تحریم ها) مثال مرغ را آورده است. در واقع واقعا تحریم یک هنر است و بعضی وقت ها باید به دشمن احسن گفت که چقدر خوب پیش می‌رود از ظرفیت خودما استفاده می کند برای ضربه زدن به خودمان. بایستی این مسئله را مد نظر داشته باشیم که نقش عوامل غیر اقتصادی عمده تر است. 

ما در دیوان عالی محاسبات چیزی به نام گزارش تفریق بودجه داریم، بعد از این که بودجه ای نوشته شد و تمام شد بررسی می شود که بودجه را چه کرده اند، همین جا اعلام می کنم از اول انقلاب این تشکیلات دولتی وقت می گذارد برای تفریق بودجه، اما بعد مشخص می شود هیچی نشده است.

وی در ادامه افزود: بزرگترین آسیب این کشور این است که قانونمند نیستیم. خود نمایندگان مجلس می گویند ما قانون گذاری داریم، اما اگر وقت این جلسه اجازه می داد مثالی را بیان می کردم که در یک قانون بین چهار تا ماده کاملا تناقض وجود دارد. در مرکز قانون گذاری ما باید افراد متخصص و متعهد وجود داشته باشند، و هم تخصص اهمیت دارد و هم متعهد بودن. بیشتر مشکلات این کشور از قوانین نشات گرفته می شود که پشت آن ها هیچ کار کارشناسانه رخ نداده است. وقتی با دقت بررسی می کنیم متوجه می شویم در امر انتخابات باید به سمت اشخاصی برویم که هم متعهد باشند هم متخصص، چرا که وقتی نماینده مجلس شد به فکر منافع شخصی (ماشین دنا) نباشد.

این مسئول در ادامه افزود: بعضی ها می گویند در این انقلاب باید انقلابی رخ دهد، در راستای فرمایشات حضرت امام این انقلاب نباید دست نااهل بیوفتد. وقتی نگاه می کنیم متوجه می شویم در بخشی از جریان های تصمیم سازها آدم هایی هستند که بویی از این انقلاب نبرده اند. ما گزارش تفریق بودجه به مجلس می دهیم، انتظار داریم تاثیر گذار باشد، ولی وقتی اثر گذار نیست و دیده نمی شود چه انتظاری می توان داشت. در حال حاضر ما در دیوان محاسبات، درگیر محاسبات تفریق بودجه استان زنجان هستیم و به زودی آماده می شود تا به مراجع تصمیم گیرنده تحویل دهیم.

رضوانی فر در خصوص اظهارات شفائی رئیس کارگروه، بیان نمود: در مورد کالای وارداتی قانونی وجود دارد، قانون حداکثر استفاده توان تولیدی، می توان به جرات گفت یکی از قوانینی که در دستگاه ها دور زده می شود همین قانون است، یکی از جاهایی که این قانون را دور می زند مثل آموزش و پرورش است، اگر موضوع شرکت های دولتی حل بشود بسیاری از مشکلات این مملکت حل می شود. شرکت های جز بند ۵ از تبصره ۷ قانون بودجه شرکت های دست دوم، کل این شرکت ها برای دور زدن قانون هستند. در واقع عرض بنده این است که ما نرفته ایم به دنبال اینکه این ساختار را درست کنیم. ما با تصمیم های اشتباهی که گرفتیم کاری کردیم مردم را به سمت دلالی سوق داده ایم، مثلا ماشین بگیر و بفروش... جوری شده است که مردم برای مرتب کردن امور زندگی باید فرمول فیثاغور حل کنند، یا جوری شده است که مسئول پشت میز خود نمی تواند بنشیند، دائم به فکر خرید و فروش سکه ارز و... است. علاوه بر اقتصاد اخلاق مردم را نیز خراب می کنیم. در دولت رجایی بعضی مسئولین خجالت می کشیدن بیایند حقوق بگیرند. ما در شرقی ترین نقطه کشور شهید داریم حتی یک گلوله در غرب کشور نرفت ولی طرف اسلحه برداشت، چرا؟ چون مفاهیم عالی را درک کرده بود. اگر بیاییم مسائل نا آرامی اخیرا تحلیل کنیم بخش عظیم آن برمی گردد به ناکارآمدی دولت ها. منافع باعث شده آمار دروغ داده شود. باید نوری پیدا کرد و تابید به شرکت های دولتی که فقط بودجه مصرف می کنند. 

وی همچنین در مورد مسئله قیمت مرغ اظهار نمود: به خاطر دارم که به یک مسئول گفتم که چرا مرغ را از ترکیه وارد نمی کنید، ایشان گفتند برزیل خیلی دیدنی است... 

رهبری هم فرمودند ابعاد این دولت درشت است ولی ما دولت را هر سری گسترده می کنیم. هر جا دولت پروژه ای را شروع کرده بود ناقص ماند، و هر وقت خاتم الانبیا شروع کرد به نحوه احسن تمام می شود، بدون آن که پولی بگیرد. بسیاری از این مسائل کارایی را پایین می آورد، کارایی پایین بیاید عمل کرد دولت بالا می رود. کسری بودجه پنهان بالا می رود و رئیس سازمان برنامه ریزی بودجه می گوید کاهش تعداد صفر، چاپ اسکناس بالا می رود و تورم بر دوش مردم می افتد و تمام این ها باعث نارضایتی می شود و باعث عدم اعتماد می شود و دلال بازی شروع می شود. تورم به مجموعه عوامل بستگی دارد و سلامت نظام اداری بهم ریخته است. موارد سازی دارایی‌های دولت کار مفیدی است که دولت شروع کرده است و کسانی که به این موضوع انتقاد می‌کنند منافع دارند. در شهر خود ما دستگاه اجرایی دارایی خود را لو نمی دهند و می خواهند در مالکیت خود بماند. همین اتفاقات باعث شده است قیمت ملک در زنجان با تهران برابر شود. مثلا قیمت زمین در شهرک کارمندان از برخی مناطق تهران گران تر است و اصلا منطقی نیست. اگر این مولد سازی درست اجرا شود، این ثروت ها فروخته شود بار دولت کم می شود و دولت به کار اصلی خودش می رسد.

وی در پایان سخنان خود به نامه ۵۳ امام علی به مالک اشتر اشاره نمود. 

 

در ادامه این جلسه نواب صفوی از اساتید علوم اقتصادی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی زنجان ضمن تبریک ایام اظهار نمود: امیدواریم این گفت و شنود هات مفید واقع شوند و به اقداماتی منجربه شوند، ما نیز قدمی در راستای تحقق شعار سال برداریم. اطلاعات مردم در مباحث اقتصادی ناچیز و کم است و یکی از وظایفی که مجامع گفتمان ساز می توانند داشته باشند، این است که مباحث اقتصادی را به زبان آسان به مردم و فعالان اقتصادی بیان کنند. در مسئله تورم ما یک تورم بلند مدت داریم ،مثلا اگر بخواهیم تورم را از سال ۳۰ تا به امروز حساب کنیم تورم میانگین ۲۰ درصد بلند مدت را داریم. تورم ۲۰ درصد برای کشوری که به اصطلاح از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن می رود میانگین تورمی بالاست، و این نشان دهنده مشکلات ریشه ای است و نشان دهنده آن است در یکی دو جا مشکل اساسی داریم، و با کارهای کوتاه مدت و شعاری و با بحث های کوچه بازاری نمیتوانیم آن را حل کنیم. چند عامل باید در نظر بگیریم: اقتصاد ما یک اقتصاد مولد نیست، اقتصاد ما از ۱۳۰۰ به این ور از مولد بودن و تولیدی بودن خارج شده است و نگاه تولیدی وجود ندارد. نیروی کار را از بخش کشاورزی باید بیرون آورده شود، چرا؟ چون می خواهیم صنعتی شویم با این حال رشد کشاورزی منفی است و این دستکاری ها باعث شده ما مولد بودن را از دست بدهیم و مصرف زده شویم، علاوه بر این که تولید نمی کنیم در مصرف نیز رقابت داریم. در اقتصاد مدرن مصرف یک شأن است و شأن اجتماعی با مصرف تعریف می شود و این ها نیز به گفتمان سازی نیاز دارد. در جلسه ای گفتند ما باید فقه بازار را بلد باشیم، فقه می شود شرع و احکام، از آن ابتدایی تر با عقل خودمان آن چیزی که خودمان تشخیص می دهیم یک دانش اولیه داشته باشیم. تربیت ما تربیت غیر مولد است در واقع قالب هایی است که برای ما تعریف کرده اند و یک آدم جسور میخواهند که این قالب ها را به هم بزند. در واقع چرخه تولید از فکر شروع می شود. ۵۵٪ اقتصاد ما خدمات است و مستقیم با تولید فیزیکی برخورد ندارد. فکر تولید و فرهنگ تولید باید نهادینه باشد، باید به فکر کارآفرینی باشیم نه به فکر استخدام.

این مدرس دانشگاه افزود: در سیستم کشور ۱- تقاضا ۲- عرضه ۳- توزیع اهمیت دارد. معمولا تقاضا و عرضه را می بینیم ولی توزیع را نمی بینم. سیستم توزیع یا واسطه ها بخش های هستند که تورم زا است و برای آن باید راهکار یافت. پیشنهاد بنده این است که تعاونی های تولید به مصرف کننده را راه بندازیم و واسطه ها را از بین ببریم.

 

در پایان این جلسه عباس قنبری اظهار نمود: ۴۰ درصد سهم اقتصاد کشور را باید تعاونی ها باشند. پیشنهاد بنده این است که در مورد سه عامل که بیان شد سمینار یا همایش برگزار کنیم.

سپس شفائی مسئول کارگروه اظهار نمود: در این مورد با دکتر بازرگان صحبت هایی شده است، و استقبال کردند و منتظریم تا دانشگاه آزاد، سراسری و بسیج علمی تهران هم اعلام آمادگی کنند. پس دستور جلسه بعدی این باشد که صحبت ها را در زمینه سمینار و همایش پیش ببریم. 

انتهای پیام/  

 

جهاد

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.