میزگرد انتخاباتی

استان زنجان

میزگرد انتخاباتی

جعفری:انتخابات، فرضیات دشمنان را باطل می‌کند/ رحمانی:آنها شناختی از جمهوری اسلامی ندارند

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان زنجان؛

میزگرد انتخاباتی

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در کشور آغاز شده است و به اعتقاد اساتید دانشگاه و کنشگران سیاسی استان، مشارکت حداکثری مردم در این رخداد مهم فرضیات دشمنان را باطل خواهد کرد چون آنها از جمهوری اسلامی شناخت کافی ندارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ روز دیگر برگزار خواهد شد در حالیکه شمار افزایشی تایید صلاحیت داوطلبان، رونق بخش محافل سیاسی و انتخاباتی استان شده است.
طبق آخرین آمار در استان زنجان تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس به ۲۴۷ نفر رسیده است و با توجه به تعداد پنج کرسی‌ نمایندگی استان به ازای هر کرسی ۴۹ نفر رقابت خواهند کرد.
زنجانی ها در انتخابات گذشته همواره مشارکت و حضوری فعال داشته اند و حالا با تایید صلاحیت های جدید انتظار می رود شور و شوق بیشتری برای مشارکت حداکثری در رخداد مهم سیاسی انتخابات در ۱۱ اسفند سال جاری داشته باشند.
با توجه به اهمیت مشارکت بالا در انتخابات پیش رو خبرگزاری ایرنا زنجان میزگردی را با عنوان" ضرورت حضور آگاهانه "در انتخابات مجلس شورای اسلامی" را با حضور" فرشید جعفری مدیر کارگروه حکمرانی بسیج اساتید استان زنجان، تورج رحمانی از اعضای تبیین گر کانون بسیج اساتید دانشگاه پیام نور زنجان و داوود حسنی مسوول اندیشکده حکمرانی استان زنجان" برگزار کرده است.
شرکت کنندگان در این میزگرد بر لزوم مشارکت آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات تاکید و اعلام کردند: تایید صلاحیت های جدید از سوی شورای نگهبان روزنه امیدی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای مشارکت حداکثری گشوده است و از طرفی نباید از حضور پرشور رای اولی ها نیز در این انتخابات غافل بود.

.

ایرنا: مشارکت در انتخابات چه تاثیری در آینده کشور دارد و چرا اصلا باید در انتخابات، رأی داد؟
جعفری استاد روابط بین الملل دانشگاه(اصولگرا): نظام سیاسی ایران یک نظام سیاسی منحصر به فرد است که در راس آن ولی فقیه قرار دارد و قدرت آن نیز مبتنی بر تعداد افراد انسانی است و یک وجه دینی نیز دارد بنابراین مشروعیتش بر این اساس است.
به طور طبیعی وقتی از انتخابات و دموکراسی دینی سخن به میان می آید، تجلی عینی سیاست ورزی مردم و شهروندان در رای دادن معنا پیدا می کند، رای دادن می تواند زمینه ها و دلایل مختلفی برای مردم داشته باشد، وقتی به رفتار رای دهندگان و مشارکت آنها در امر انتخابات فکر می کنیم به دیدگاه ها و اندیشه های مختلفی می رسیم، اینکه چطور می شود یک فرد رای می دهد یا نمی دهد، به دلایل مختلفی بستگی دارد.
نظریه پردازان و اندیشه ورزان سیاسی می گویند این موضوع، یک رویکرد جامعه شناختی است و برخی هم بر این باورند مردم همیشه به شرایط اجتماعی و فرهنگی نگاه می کنند، هرچه شرایط مطلوب باشد میل به رای دادن نیز افزایش پیدا می کند، دیدگاه دیگری نیز که سیاسی است عقبه و تعلق به یک جریان و حزب سیاسی دارد که افراد را ترغیب کرده و به رای دادن سوق می دهد.
همچنین دیدگاه روانی نیز وجود دارد که خانواده فرد از ابتدا در انتخابات مختلف رای داده و به این مهم اهمیت داده است و عضو خانواده نیز برحسب سنت رای دهی در این رخداد مهم شرکت می کند.
چیزی که در امر انتخابات و رای دادن اهمیت دارد این است وقتی به کاندیدایی رای داده می شود باید این حس در فرد ایجاد شود که در سرنوشت کشور خود تاثیرگذار است پس اگر این حس ایجاد نشود دیگر انگیزه‌ای برای شرکت کردن در این رویداد سیاسی شکل نمی گیرد.زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در رای دهی شهروندان بسیار تاثیر گذار بوده و یکی از اصول اساسی دموکراس دینی است.
تلقی من این است به هر صورت زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در رای دهی شهروندان بسیار تاثیر گذار بوده و یکی از اصول اساسی دموکراس دینی است.
نظام کشورمان نظامی دین مدار اسلامی و شیعی است و با توجه به اهمیتی که به مردم می دهد و چارچوب و سیستمی که برای زندگی آنها فراهم کرده است به طور طبیعی شرکت در انتخابات اهمیت زیادی دارد.
با عنایت به اینکه نظام ما دینی و شیعی است انگیزه دینداری از سایر انگیزه‌ها قوی‌تر است و مردمی که دین مدار هستند درصدد خواهند بود که نظام دین مدار اسلامی را به عنوان یک نظام منحصر به فرد در جهان حفظ کنند و در پای صندوق های رای حضور داشته باشند.
ایرنا: آیا برگزاری انتخابات نماد مردم سالاری است؟
طبیعتا اینگونه نیست که صرفا برگزاری این رخداد مهم نماد مردم سالاری باشد بلکه مردم سالاری شاخص های دیگری نیز دارد.
در این میان تعریفی که از قدرت ارایه می شود، یک تعریف دموکراتیک است یعنی قدرت مبتنی بر تعداد و یک امر جمعی است تا جمع افراد انسانی نباشند قدرت متولد نمی شود.
این جمع، قدرت را به یک فرد تعویض می کند، شخصی که قدرت را اخذ کرده، به هیچ وجه قدرت شخصی خودش نیست، هرچه تعداد افراد بیشتر باشد مشروعیت این فرد نیز افزایش می یابد، در مقابل هر چه تعداد کمتر باشد مشروعیت فرد نیز زیر سوال می رود.به طور مثال فرض کنیم پارلمان و مجلسی وجود ندارد و انتخاباتی نیز برگزار نمی شود و فقط یک نفر است، اگر قدرت این فرد مبتنی بر تعداد افراد انسانی باشد، این نظام، نظام دموکراتیک خواهد بود.
تفاوت نظام دموکراتیک دینی و مردم سالاری دینی با نظام های دموکراسی سکولار غربی در این نکته قرار دارد.نظام سیاسی ایران یک نظام سیاسی منحصر به فردی است که در راس آن ولی فقیه قرار دارد و قدرت آن نیز مبتنی بر تعداد افراد انسانی است.
نظام سیاسی ایران یک نظام سیاسی منحصر به فردی است که در راس آن ولی فقیه قرار دارد و قدرت آن نیز مبتنی بر تعداد افراد انسانی است، با توجه به اینکه یک وجه دینی نیز دارد بنابراین مشروعیتش بر این اساس است.
به همین دلیل حتی اگر انتخابات برگزار نشود یک دولت اسلامی این ویژگی را دارد که ما می توانیم بگوییم یک نظام دموکراتیک است، اما انتخاباتی که برگزار می شود و مشارکتی که مردم خواهند داشت در وهله نخست با ولی فقیه و نظام ولایت فقیه ارتباط پیدا می کند و این انگیزه‌ای است که عموم مردم را به پای مشارکت های سیاسی می کشاند ، اگر انتخابات وجود نداشت نظام دموکراسی دینی معنا پیدا نمی کرد.

ایرنا: تحلیل شما از آخرین تحرکات اصولگرایان در انتخابات و احتمال رسیدن به یک فهرست واحد در استان چیست؟
جریان اصولگرایی در ایران یکدست نیست، اما در یک امر مشترک است و اینکه به صورت باطنی و ظاهری به نظام و ولایت فقیه اعتقاد دارند، نه اینکه در بین همه اصولگرایان اینگونه باشد، بین انقلابی نمایان و انقلابی گراها تفاوت وجود دارد، به هر صورت در درون جریان همین اصولگرایی انقلابی نمایان حضور دارند که ممکن است حتی اعتقادی هم به ولایت فقیه نداشته باشند و تشخیص انقلابی‌ها از انقلابی نماها بسیار دشوار است.
در استان زنجان نیز با توجه شناختی که نسبت به افراد دارم تا حدود زیادی همین جریان انقلابی نمایی وجود دارد اما آنچه بسیار مهم است اینکه این افراد و جریان ها در خط ولایت فقیه هستند و همین که در این مسیر قرار دارند به آنها انسجام می دهد و وجه مشترکی پیدا می کنند؛ هرچند اختلاف سلایق نیز داشته باشند.
تصور و پیش بینی من بر این است که این امر مشترک موجب خواهد شد که جریان اصولگرایی در استان زنجان به یک لیست واحد برسند.گذشته ها و تجربیات نیز نشان داده حتی وضعیت از این نیز بدتر بوده اما در نهایت به یک فهرست مشترک رسیده و توانسته اند تاثیر گذاری خود را در انتخابات داشته باشند.
ایرنا: ارزیابی شما از تعداد تایید صلاحیت شدگان مجلس شورای اسلامی در این دوره در استان چیست؟
بر خلاف تصورم که دیدگاه منفی نسبت به شورای نگهبان ابجاد شده بود و اینکه این شورا انحصاری عمل می کند اما اینگونه نشد و این شورا در ارزیابی های کنونی خود و تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی خیلی خوب عمل کرد.لیستی که اکنون در استان تایید شده نشان دهنده نوع نگاه مثبت شورای نگهبان است و خط بطلانی بر دیدگاه هایی کشید که می گفتند این شورا غرض ورزانه عمل می کند.
این مساله در استان نیز به خوبی قابل مشاهده است، لیستی که اکنون در استان تایید شده نشان دهنده نوع نگاه مثبت شورای نگهبان است و خط بطلانی بر دیدگاه هایی کشید که می گفتند این شورا غرض ورزانه عمل می کند.
در این دوره، اصلاح طلبان دو آتیشه ای هم ثبت نام کرده بودند که صلاحیتشان مورد تایید قرار گرفت.
اگر شورای نگهبان این راهبرد را نداشت نباید این افراد تایید می شدند و به نوعی این اقدام دیدگاه های منفی را تغییر داد که رویه خوبی است.هرچقدر شورای نگهبان در بین مردم و جریان های سیاسی مشروعیت داشته باشد و نگاه بی طرفانه خود را اعمال و صرفا به مستندات واقعی و مستدل عمل کند مشروعیت نظام اسلامی را ارتقا می دهد.
من از عملکرد شورای نگهبان در این دوره بسیار رضایت دارم، در لیست ارائه شده از تمامی جریان ها و گروه های سیاسی کاندیداهای مختلفی حضور دارند و همین امر موجب خواهد شد مشارکت افزایش یابد و با بروز همین مساله مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی هم افزایش خواهد یافت.
معتقدم انتخابات پیش رو با توجه به تعداد تایید صلاحیت‌ها با مشارکت حداکثری مواجه خواهد شد و خط بطلانی بر تمامی فرضیات و ادعاهای باطل دشمنان خواهد کشید.

.

ایرنا: انتخاب آگاهانه و انتخاب فرد اصلح نیازمند چه معیارها، پیش شرط‌ها و فاکتورهایی است؟
رحمانی استادیار دانشگاه( اصلاح طلب): حاکمیت در صورتی می تواند به افزایش مشارکت امیدوار باشد که زمینه این مولفه را فراهم کند، هر چقدر مولفه های رقابت واقعی‌تر و ملموس‌تر باشد، به طور قطع مشارکت نیز به مراتب افزایش می باید.
برای پاسخ به این سوال باید به یک نظریه جامعه شناختی پرداخت، ماکس وبر جامعه شناس دیدگاهی دارد مبنی بر اینکه جوامع اصولا به سه نوع عاطفی، سنتی و عقلانی تقسیم بندی می شود، اصولا مکانیزم و یا سازوکارهای مثل انتخابات در فرهنگ های عقلانی حاکم است و به تعبیری در جوامع سنتی و عاطفی به طور معمول شاهد شکل گیری ساز و کارهای انتخاباتی نیستیم.انتخابات در جوامع با منطق و عقلانیت شکل می گیرد و برای اینکه قدرت دست به دست شود نیاز به فرهنگ عقلانیت است و آنچه از آن بیرون می آید مفهوم کلیدی مشروعیت است.
مشارکت آگاهانه معطوف به این مولفه مهم است، یعنی اینکه مردم بدانند وقتی در انتخابات شرکت می کنند بر اساس شرکت خود به افرادی قدرت می دهند و آنها از مشروعیت لازم برخوردار خواهند شد یا در صورت شرکت نکردن آنها در انتخابات افراد از مشروعیت برخوردار نخواهند شد.در واقع مشارکت آگاهانه مردم معطوف به این است که بدانند مشارکت آنان جنبه مشروعیت بخشی به صاحبان قدرت و سیاست ورزان دارد.
در واقع مشارکت آگاهانه مردم معطوف به این است که بدانند مشارکت آنان جنبه مشروعیت بخشی به صاحبان قدرت و سیاست ورزان دارد بنابراین اگر این آگاهی را داشته باشند که با مشارکت خود، مشروعیت بخشی می کنند مشارکت آنها آگاهانه است.در واقع مشارکت آگاهانه مبنتی بر سه مرحله است، مرحله اول تشخیص و مبتنی بر شخصیت افراد است و گزینه ای را که مردم انتخاب می کنند بر این ویژگی است، دومین آن ویژگی های اخلاقی، فردی و اجتماعی کاندیداهاست و مرحله سوم مهارت های ارتباطی و اجتماعی است و کسانی که می خواهند قدرت را در اختیار بگیرند باید از این مهارت ها برخوردار باشند تا مردم نسبت به آنها آگاهی داشته باشند و بتوانند کاندیدای اصلح را به درستی انتخاب کنند.
ایرنا: حاکمیت چگونه می تواند میزان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهد؟
یکی از مهمترین فاکتورهای افزایش راندمان مشارکت بحث رقابت است، یعنی حاکمیت در صورتی می تواند به افزایش مشارکت امیدوار باشد که باید زمینه این مولفه یاد شده را فراهم کند، هرچقدر مولفه های رقابت واقعی تر و ملموس تر باشد، به طور قطع میزان مشارکت نیز افزایش می باید، چیزی که در اغلب انتخابات های جهان هم مرسوم است.
ایرنا: میزان رقابتی بودن انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید؟
فکر می کنم این موضوع با توجه به تعداد افرادی که در حوزه های مختلف ثبت نام و تایید صلاحیت شده اند قابل توجه باشد، اما موضوع مهم اینکه یک مشکل ساختاری در اینجا داریم، به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری تعداد زیادی از افراد ثبت نام می کنند و آیا شورای نگهبان باید همه را تایید کند؟
در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم گرفتار چنین معضلی هستیم، هر فردی، تصور می کند باید وارد این عرصه شود، در واقع ساختار سیاسی کشور به نحوی است که این اجازه را می دهد هرچند این موضوع، یک حسن محسوب می شود اما در مقابل افرادی که هیچ پشتوانه سیاسی هم ندارند وارد سیاست می شوند و به نوعی برای حوزه انتخابیه خود فرصت سوزی می کنند و چند سالی طول می کشد تا جایگاه خود را پیدا کنند.هم اکنون تعداد افرادی که در هر حوزه انتخابیه تایید صلاحیت شده اند برای گرم کردن فضای انتخابات پیش رو کافی و بسنده است و می توان انتخابات گرمی را شاهد بود.
به رغم این موضوع، هم اکنون تعداد افرادی که در هر حوزه انتخابیه تایید صلاحیت شده اند برای گرم کردن فضای انتخابات پیش رو کافی و بسنده است و می توان انتخابات گرمی را شاهد بود که همین موضوع برخلاف تمامی تحلیل‌های دشمنان است چون آنها شناخت کافی و درستی از جمهوری اسلامی ندارند.

.

ایرنا :مردم، احزاب، ‌جریان ها و توده های مردمی چرا باید در انتخابات شرکت کنند؟
حسنی، رییس اندیشکده حکمرانی زنجان و فعال سیاسی اصولگرا: تحریم مشارکت مردم در انتخابات بی توجهی و بی تفاوتی به سرنوشت کشور است، موضوعی که دشمنان نظام اسلامی با تمامی قوا آن را پیگیری می کنند و برنامه های مختلفی را در این خصوص مورد توجه قرار داده اند.
شرکت مردم در تعیین سرنوشت کشور و آینده خود در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کاملا واقعی و حقیقی است درحالیکه چنین چیزی در دوران رژیم طاغوتی ستمشاهی وجود نداشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گذشت ۴۵ سال به طور میانگین هر سال انتخابات برگزار شده است.
انتخابات، شاخص و علم نظام جمهوری اسلامی است و ملت ایران همواره در انتخابات متعددی با وجود مشکلات فراوان شرکت فعالانه ای داشته اند و در قدرت‌ گیری نیروها و حریان های سیاسی، آثار رای دادن مردم به خوبی خود را نشان داده است بنابراین مشارکت حداکثری در انتخابات از ابعاد مختلفی اهمیت بسزایی دارد، در مقابل اگر مردم رای ندهند چگونه می خواهند تاثیر نتیجه مشارکت سیاسی خود را مشاهده کنند؟اگر مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند و به افراد کاربلد و صالح رای دهند، به طور قطع نتایج آن را خواهند دید.
اگر مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند و به افراد کاربلد و صالح رای دهند، به طور قطع نتایج آن را خواهند دید.
عمر ۴۵ ساله انقلاب اسلامی هم این مهم را نشان می دهد، هر جایی که مشارکت مردم آگاهانه و اساسی بوده، نتایج مشخصی داشته و موجب پیشرفت چشمگیر در حوزه های مختلف شده است که در این راستا دهه فجر نیز فرصتی مناسب برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
تحریم انتخابات بی توجهی و بی تفاوتی به سرنوشت کشور است، موضوعی که دشمنان نظام اسلامی با تمامی قوا آن را پیگیری می کنند و برنامه های مختلفی را در این خصوص مورد توجه قرار داده اند.
ایرنا: نقش رای اولی ها را در انتخابات پیش رو چگونه ارزیابی می کنید؟
انتخابات در اغلب کشورها مشروع‌ترین روش چیدمان سیاسی است و منابع قدرت نیز با این روش لحاظ می شود، در کشوری مثل ایران انتخابات جلوه دیگری دارد به طوری که حتی در دورترین مناطق کشور نیز شعبه های اخذ رای دایر می شود.
مشارکت رای اولی ها در انتخابات پیش رو از چند منظر اهمیت دارد، این گروه هدف برای اولین بار است که در تعیین سرنوشت کشور مشارکت می کنند و با توجه به شور و نشاطی که دارند به انتخاب خوب مبتنی بر عقلانیت کمک می کنند، هرچقدر این گروه روش درست حضور در مشارکت های سیاسی را یاد بگیرند به طور قطع در انتخاب های بعدی هم برای کشور و خودشان موثر خواهند بود.
ایرنا: نظر شما درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو چیست؟
مشارکت مردم در انتخابات به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای افزایش حضور در این رخداد و حماسه مهم باید در قالب های مختلف تلاش بیشتری کنیم، یک بحث حضور کاندیداها و طیف های مختلف است، کسانی که نظام را از بن و جان قبول دارند می توانند در این عرصه حضور پیدا کرده و حتی مردم را به این امر مهم تشویق کنند.
از طرفی بحث های دیگر معیشتی، اجتماعی و موضوعات مختلف دیگر می تواند به نوعی به حضور در انتخابات و یا شرکت نکردن مردم در آن منجر شود.
وجود تشکل ها، احزاب و افراد تاثیرگذار در انتخابات و مشارکت آنان در این رویداد به هر نحوی می تواند مهم باشد و شور انتخاباتی را صد چندان کند، به طور کلی میزان حضور مردم در رخدادهای سیاسی غیر قابل پیش بینی بوده اما همواره مردم مشارکتی بالایی در انتخابات داشته اند.
از طرفی انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار منحصر به فرد بوده و با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است.
در انتخابات مجلس نمایندگانی از هر قشر و طیفی حضور دارند و می توانند در ایجاد انگیزه و ترغیب مردم برای رفتن به پای صندوق های رای نقش آفرین باشند و به طور قطع انتخابات پرشوری را رقم بزنند.
امیدواریم همه جریان ها، گروه ها و احزاب تلاش کنند انتخابات امسال را با شکوه‌تر برگزار و عموم مردم نیز با حضور فعالانه خود همانند گذشته اعتبار و اقتدار نظام اسلامی را رقم بزنند.
 

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.